فوم سقفی 20 سانتی که در ساخت نی های نوشابه های رژیمی کاربرد دارد

فوم آتش نشانی و فوم سقفی 20 سانتی رایج ترین عامل برای مبارزه با آتش سوزی استخرهای بزرگ است که شامل یک یا چند مایع قابل اشتعال (آتش سوزی کلاس B) می شود.

فوم آتش نشانی حتی به عنوان تنها روش عملی برای خاموش کردن آتش سوزی مخازن در مقیاس بزرگ توصیف شده است.

فوم سقفی 20 سانتی با جلوگیری از تبخیر سوخت، جداسازی اکسیژن از سوخت و خنک کردن سطح سوخت و محیط اطراف عمل می کند.

به طور کلی، فوم سقفی 20 سانتی تشکیل دهنده فیلم آبی (AFFFs) حاوی مواد آلکیل پر و پلی فلورینه (PFAS) هستند که به آنها توانایی تشکیل فیلم روی سوخت را می دهد.

PFAS مواد شیمیایی نگران کننده محیطی و بهداشتی هستند که اغلب به عنوان “مواد شیمیایی برای همیشه” شناخته می شوند، به دلیل خواص پایدار و تجمع زیستی فوم سقفی 20 سانتی در ترکیب با گسترش گسترده آنها در محیط زیست و انسان.

دو PFAS که بیشتر مورد مطالعه قرار گرفته اند، PFOA و PFOS، به عنوان سموم تولید مثل طبقه بندی می شوند و مشکوک به سرطان زا هستند.

فوم

علاوه بر این برخی از PFAS در مطالعات حیوانی نشان داده است که باعث تولید مثل و رشد، کبد و کلیه و اثرات ایمنی و همچنین تومورها می شود.

این نگرانی‌های زیست‌محیطی و بهداشتی PFAS از فوم سقفی 20 سانتی نیاز به جایگزینی با عوامل و روش‌ها و روش‌های جدید، بدون PFAS، و ارزیابی عملکرد این جایگزین‌ها را برجسته می‌کند.

فوم سقفی 20 سانتی بدون فلوئور اغلب به عنوان فوم های بدون فلوئور (FFFs یا F3s) شناخته می شوند. فرآیند جایگزینی فوم های آتش نشانی حاوی PFAS هم نیازمند توسعه جایگزین ها و هم ارزیابی عملکرد آنها برای خاموش کردن آتش است.

برای آتش سوزی های کلاس B، نیاز به فوم های آتش نشانی بدون PFAS بسیار کارآمد یا ترکیبی بسیار کارآمد از فوم ها و تجهیزات آتش نشانی بدون PFAS وجود دارد، به عنوان مثال: فوم آتش نشانی تولید شده به صورت فوم هوای فشرده (CAF).

CAF تکنیکی است که به ویژه در دهه های 1930، 40 و 50 مورد استفاده قرار گرفت. زمانی که فوم سقفی 20 سانتی تشکیل‌دهنده فیلم حاوی PFAS در دهه 1960 اختراع شدند CAF به دلیل استفاده آسان‌تر از AFFF (CAF برای کار کردن به کمپرسور نیاز دارد) و ویژگی‌های برتر اطفاء حریق با کاهش علاقه مواجه شد.