آزمایش های بسیار پیچیده بر روی سرامیک

ارتفاع نمونه آزمایش شده h باید به گونه ای انتخاب شود که جلوی رطوبت در حال افزایش بتواند در زمان مناسب τ به قسمت بالایی نمونه برسد و میزان رطوبت آن در آن سطح کمی از مقدار wk منحرف شود.

مطابق شکل 1، به این معنی است که ارتفاع نمونه h باید به طور قابل توجهی کمتر از مقدار x باشد که به زمان τ وابسته است و از دیوار تعیین می شود.

با این حال، باید در نظر گرفت که کوتاه کردن مدت آزمایش به هزینه کاهش ارتفاع نمونه می‌تواند منجر به دقت پایین‌تر پارامترهای اندازه‌گیری شود.

بر اساس طیفی از داده‌های تجربی بدست‌آمده توسط نویسندگان در طول تعیین ضریب جذب آب A برای نمونه‌های محصول سیلیکات ساخته شده از نمونه‌های ماسه آهکی و بتن سلولی اتوکلاو شده (ACC) در ارتفاع معمول نمونه در حدود 4-9 سانتی‌متر (یا 23) – 25 سانتی متر برای موارد استثنایی)، نمونه هایی با ارتفاع حدود 5 سانتی متر را می توان توصیه کرد.

سپس با توجه به ست مبل و میز ناهار خوری، شعاع مشروط مویرگی، که در آن جذب رطوبت در شرایط محیطی کامل است، به 0.3⋅10-3m (300μm) می رسد.

چنین مقداری همچنین با حد بالایی محدوده اندازه گیری شده با استفاده از تخلخل سنجی جیوه مطابقت دارد. خواص اضافی روش برای تعیین A و wk، در میان دیگران، در انتشارات دیگر ارائه شده است (Janz 1997؛ Nikitsin et al. 2005).

با تعیین ضریب M با استفاده از معادلات ارائه شده در آثار دیگر (Künzel 1995 و Nikitsin، Backiel-Brzozowska 2011)، ضریب انتقال مایع Dw، که به عنوان نفوذ رطوبت در PN-EN ISO 9346:2007 نامیده می شود، قابل محاسبه است.

فرمول تجربی ارائه شده توسط Künzel (1995) و مفید برای محاسبه Dw بسیار تقریبی است، بنابراین فرمول دقیق تر و از لحاظ نظری توجیه شده توسط Künzel (1995) و توسط Nikitsin و Backiel-Brzozowska (2012) در اینجا اعمال خواهد شد:

که در آن سرویس آرکوپال پیچ خوردگی مویرگی در مقدار واقعی رطوبت یک ماده w≤wk است، در حالی که b(s) تابعی بدون بعد است که به درجه اشباع تخلخل فعال Φa برای مایع متحرک بستگی دارد:

s=هفته،
در مقدار شناخته شده s، تابع b(s) را می توان از نمودار ارائه شده توسط Nikitsin و Backiel-Brzozowska (2012) یا بر اساس آن تقریب نمودار ارزیابی کرد:

b(s)=5.034⋅10−2⋅s0.2405+0.0259⋅s1.027−s.
پیچ خوردگی مویرگ ها ξ(w) با استفاده از سرامیک تعیین می شود.

پس از جایگزینی تخلخل فعال Φa با محصول Φa⋅s. این روش آزمایشی برای تعیین پارامترهای A و wk برای محصولات ساختمانی سرامیکی و محصولات ساخته شده از مواد دیگر در دو جهت عمود بر هم است و بنابراین تأثیر ناهمسانگردی محصولات بر ضریب نفوذ رطوبت Dw را می توان پس از ارزیابی پارامتر دوم ارزیابی کرد.

  • منابع:
  1. Anisotropy of Ceramic Building Products vs. Liquid Transfer Coefficient
  • تبلیغات:
  1. با ماسک کاهش ابتلا به بیماری کرونا را کم کنید
  2. گردو سیاه پوست کاغذی خورشتی
  3. پاپریکا حرارت را به ظرف شما می افزایند
  4. حمل جسد کانگوروی نوزاد در کیسه گونی

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.